vineri, 23 octombrie 2009

Toyota

Dragi cititori, a sosit o noua provocare. Etapa a-4-a concursului BlogSpot 2009, organizat de PCNews.

Aceasta este o proba jurizata de
Radio Lynx. Pentru ca tot am spus in cadrul etapei anterioare ca-mi doresc sprijinirea altor proiecte de bun simt pe care eu le apreciez, Radio Lynx mi-a oferit ocazia de a porni la drum, prin campania lor: Invata sa spui NU!

Today Tomorrow Toyota

Anul trecut Toyota a devenit cel mai mare constructor auto la nivel mondial, depasind in vanzari pe General Motors, companie ce a detinut suprematia pentru o lunga perioada de timp.

Cum explicati faptul ca Toyota este lider mondial al pietei auto?

In primul rand, trebuie subliniat faptul ca societatea japoneza este una total diferita de lumea occidentala. Filozofia de viata a oamenilor este extrem de diferita. Japonezii si-au propus sa devina cei mai buni in siderurgie, si au devenit. Si-au propus sa devina cei mai buni in robotica, si detin mai bine de jumatate din piata robotilor industriali. Si-au propus sa devina cei mai buni in industria auto si au reusit (Toyota lider plus alte companii in top 10). Si-au propus sa fie cei mai buni in industria semiconductoarelor, si au 7 dintre primele 20 de companii de profil. Acum si-au propus sa devina cei mai buni in industria de fotovoltaice si surse regenerabile de energie, si probabil vor reusi. Datorita spiritului oamenilor si vointei politice de a sprijini asemenea initiative. Japonia are al treilea buget de R&D din lume, si dispune de 700.000 de cercetatori care reprezinta motoarele acestor performante.

In al doilea rand este vorba de viziunea fondatorului Kiichiro Toyoda: “De acum inainte, doresc ca toti angajatii companiei sa-si unifice eforturile pentru a produce vehicule de calitate superioara.” Aceste cuvinte rostite in anul 1939, au reprezentat chintesenta intregii evolutii a Toyota Motor Corporation. Din aceasta viziune s-au desprins foarte usor si principiile pe care s-a dezvoltat compania: Kaizen (autoperfectionarea/imbunatatirea continua). Sprijinirea nemijlocita a inovatiei si cercetarii (1935 – prototipul primului automobil de pasageri din Japonia; 1997 – Toyota Prius – prima masina bazata pe tehnologie hibrida intrata in productie de serie). Acestea au facut din Toyota un pionier al industriei auto japoneze si mondiale. Asta a dus si la productia la cele mai inalte standarde de calitate. De asemenea niponii au si o puternica responsabilitate sociala.

Keiretsu, un model de business de origine nipona, a constituit un alt “motor” al ascensiunii Toyota. Keiretsu (系列, lit. sistem sau serie [de afilieri]) reprezinta interconectarea mai multor companii din diverse industrii si sustinuta de un grup financiar (keiretsu orizontal) si/sau prin crearea unui lant de productie si distributie (keiretsu vertical). O astfel de structura bazata in primul rand pe cointeresare (prin cumpararea de actiuni-structura corporatista), poate rezista cu succes presiunilor din ce in ce mai mari din partea competitorilor la nivel mondial. Grupul Toyota este considerat a fi exemplul clasic de keiretsu vertical, incluzand toti factorii necesari pentru producerea de masini (cum ar fi Denso, cel mai mare producator mondial de componente pentru industria auto). Succesul este asigurat prin crearea unei retele de furnizori inovatori. Acest lucru a fost realizat prin urmarirea a sase pasi: intelegerea modului de lucru al furnizorilor; transformarea rivalitatii dintre furnizori in oportunitate; supervizarea furnizorilor; dezvoltarea capabilitatilor tehnice ale furnizorilor; inforamrea intensiva dar selectiva; activitati comune de perfectionare.

Calitate. Performanta. Confort si mai presus de toate
siguranta fara compromisuri. Aceste realitati izvorasc din argumentele expuse anterior!! Plecand de la premisa ca nimeni si nimic creat de om nu este perfect, Toyota continua sa investeasca foarte mult in inovatie si cercetare pentru a gasi cele mai bune solutii in cele trei domenii subliniate. Acest lucru este certificat de studiile independente privind satisfacerea nevoilor consumatorilor, si de rezultatele exceptionale ale autovehiculelor Toyota la testele de siguranta Euro NCAP. Astfel s-a cladit increderea oamenilor in concernul nipon.

Un alt argument ar fi lupta continua pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera. Aceasta arata respectul producatorului fata de mediu si fata de calitatea vietii oamenilor, si in ultima instanta fata de sine. Obiectivul lor declarat este: zero emisii poluante. Aici intra in joc Toyota Prius, prima masina de serie din lume care foloseste un sistem hibrid de propulsie (1997). Modelul Prius are emisii de oxizi de azot de 0.01 g/km si emisii de hidrocarburi de 0.02 g/km. Mai mult, Prius a fost votat Masina Anului in anul 2005.

Ultimul argument, dar foarte important pentru rasturnarea fostului lider, este faptul ca anul trecut Toyota a reuseit sa cucereasca piata auto din SUA, depasindu-si rivalul direct, General Motors in vanzarile din America de Nord. Se poate spune ca japonezii i-au cucerit pe americani. Acest lucru s-a intamplat si pentru ca, constructorul japonez a recreat acolo structura de business Keiratsu. Inca de la sfarsitul anilor 1980, Toyota a deschis linii de fabricatie in SUA. In timp, a reusit sa-si creeze si acolo o foarte puternica retea de furnizori, in primul rand prin investii directe. Bineinteles ca in acelasi timp si-a dezvoltat si retelele de distributie.

DAR in primul trimestru al acestui an, pe fondul crizei economice mondiale si a prabusirii pietei americane, Volkswagen a fost compania cu cea mai mare cota de piata. Acum ramane de vazut cine va ramane in top la sfarsitul acestui an.


4 comentarii:

  1. Draga Anonimule, am sters din greseala comentariul dvs. Nu a fost ceva premeditat. In fapt doream anularea anumitor comentarii adaugate de mine ulterior.
    Va refereai la urmatorul pasaj: "Si-au propus sa devina cei mai buni in industria auto si au reusit (Toyota lider plus alte companii in top 10)." Si ati subliniat ca: afirmatia mea nu este cea mai corecta, punand accentul pe ideea urmatoare: ce se vinde cel mai bine, NU ESTE NEAPARAT si BUN.

    RăspundețiȘtergere
  2. Sunt de acord cu ideea dvs.: ce se vinde cel mai bine, nu este neaparat si bun (si sa luam exemplu aici manelele si ceea ce face rating la televiziunile din Romania).
    Dar in acest caz nu cred ca se poate pune la indoiala calitatea automobilelor Toyota.
    Nu doresc sa se inteleaga ca orice masina Toyota este neaparat si cea mai buna din clasa in care se incadreaza. Ci doar faptul ca Toyota a castigat increderea celor mai multi oameni din intreaga lume.

    Pe de alta parte, intr-adevar afirmatia mea nu este cea mai exacta. Trebuia sa spun "cei mai buni pe segmentul automobilelor de larg consum" (unde primeaza raportul calitate-pret-performante). Aici, Toyota a intrat in competitie cu GM, Volkswagen sau Renault, pe care i-a batut.
    IN SCHIMB, Toyota nu a intrat in competitie cu "Cet obscur objet du desir". Ma refer aici la marcile Ferrari, Lamborghini sau Porsche, care pun accent mai mult pe aspectul sport si pe performantele in termeni de viteza, cai putere etc. dar care are un grup tinta restrans (miliardarii).

    Dar, daca ipotetic maine as castiga un miliard de Euro, masina pe care mi-as achiztiona-o ar fi Toyota Prius.

    Acum depinde ce vrea fiecare. Totul este relativ.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred totusi ca te raportezi extrem de subiectiv la Toyota. Daca Toyota vinde cel mai mult nu inseamna ca are cele mai BUNE masini si ca a castigat increderea consumatorilor. Daca Dacia vinde extrem de bine in Germania nu e nici pentru ca are cele mai bune masini si nici pentru ca a castigat increderea nemtilor ci pentru simplu fapt ca e cea mai ieftina. Personal, permite-mi sa ma indoiesc cu privire la calitatea automobilelor Toyota. Daca Toyota a batut VW la capitolul vanzari, asta nu inseamna in niciun caz ca japonezii sunt mai buni. Nu afirm in niciun caz ca nu au masini bune doar ca NU sunt cele mai bune, ergo japonezii nu sunt cei mai buni pe aceasta piata. Mai multa grija la exprimare...

    RăspundețiȘtergere
  4. Trebuie sa am mai multa grija la exprimare. Am si recunoscut ca afirmatia mea cu cei mai buni trebuia bine incadrata in context... iar acesta e raportul calitate-pret-performante... Ideea e ca oamenii isi doresc cat mai multe performante si o calitate cat mai buna...la un pret cat mai mic. Ei nu-si doresc si de multe ori nu au nevoie de ultimele performante in domeniu... ei nu-si doresc neaparat cea mai inalta calitate ci doresc sa se simta in siguranta... si asta la un pret rezonabil. Si exact asa probabil au resuit japonezii sa castige suficeinta incredere din partea oamenilor, incat sa vanda cat mai multe masini.
    Eu cred ca am fost destul de obiectiv. Din gama Toyota, singura masina care m-ar atrage cu adevarat este Toyota Prius cum am spus si in comentariul anterior. In rest daca m-ai pune sa aleg intre orice model Toyota si o masina fabricata in Germania din aceeasi clasa, eu personal as alege cu siguranta masina germana.
    Oricum ti multumesc ca ai adus in discutie aceste probleme. :)

    RăspundețiȘtergere